5G ir savaeigiai automobiliai: galima žala sveikatai bei saugumo spragos
Nors specialistai sako, kad savaeigiai automobiliai gali veikti be 5G ryšio, gamintojai vis tiek jo reikalauja
Specialistai teigia, jog savaeigėms transporto priemonėms iš tiesų nereikalingas 5G ir jos gali veikti su 4G ryšiu bei WiFi.
Savaeigiai automobiliai yra viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl taip stumiami 5G mobiliojo ryšio bokštai ir daiktų internetas. Tačiau be jokio vairuotojo važiuojantys automobiliai jau egzistuoja, prijungti prie 4G sistemų ir WiFi protokolų.
Kai kurie specialistai teigia,[1] kad 5G ryšys yra apipintas mitais ir šis ryšys išvis nereikalingas. Tokie specialistai mano, jog savaeigiams automobiliams ir toliau pakaktų WiFi bei 4G technologijų junginio. Konsultantas ir knygos „5G mitas: kai vizija atsieta nuo realybės“ autorius William Webb sako:[1]
Savarankiškai važiuojantys automobiliai turi būti visiškai saugūs ir patikimi be mobiliojo ryšio aprėpties. Jei tai įmanoma, kodėl jiems apskritai reikalinga mobilioji aprėptis? Sutinku, kad komunikacija tarp automobilių būtų protinga ir padidintų saugą, tačiau tas ryšys dabar galimas pasitelkiant WiFi protokolus arba 4G. Norint, kad automobiliai komunikuotų tarpusavyje, jums nereikia tinklo – automobiliai jungiasi tiesiogiai vienas su kitu.
Tačiau telekomunikacijų bendrovės nesutinka su tokiais teiginiais ir siūlo V2X (ang. vehicle-to-everything) sistemą, kurioje automobiliai turi šimtus jutiklių, kurie per tinklus prijungti prie visko. Kad tokios 5G ryšiu veikiančios transporto priemonės[2] sėkmingai važiuotų be jokių trikdžių, reikės daugybės judriojo ryšio antenų visoje važiavimo zonoje ir todėl manoma, kad bent jau artimoje ateityje, tokie automobiliai galės važiuoti tik tankiau apgyvendintose vietovėse, kur 5G antenos bus tankiai išdėstytos ant gatvės žibintų, stotelių, pastatų ir pan.[3]
Pagrindiniai galimi savaeigių automobilių pavojai
Savaeigiai automobiliai gali sukelti įvairių saugumo, privatumo bei sveikatos problemų.
Taigi, kodėl nerimaujama dėl savaeigių automobilių? Priežasčių randama įvairių, pradedant galimomis sistemos saugumo spragomis ir baigiant poveikiu keleivių bei aplinkinių sveikatai. Vieni pagrindinių, daugiausiai nerimo ir klausimų keliančių pavojų:
- Automobilių avarijos, jei sugenda sistema arba įvyksta kažkas netikėto ir sistema nebežino kaip elgtis. Savaeigių automobilių savininkai įsivaizduoja, jog šios transporto priemonės yra itin saugios, todėl jaučiasi atsipalaidavę,[4] tačiau iš tikrųjų keleivis turėtų būti itin susikaupęs ir pasiruošęs bet kuriuo metu perimti automobilio vairavimą į savo rankas.[5] Jau yra užfiksuotų avarijų[6] ar net mirčių,[7] padarytų automobilių, kurie važiavo patys ir vargu ar tokių nelaimių nepasitaikys ateityje.[8]
- Galimas įsilaužimas į belaidę GPS funkciją, nukreipiant automobilį klaidingu maršrutu. Bet koks prie WiFi prijungtas įrenginys gali tapti kompiuterinių įsilaužėlių taikiniu, o savaeigės transporto priemonės nėra išimtis. Be to, įsilaužėliai gali perimti visą mašinos valdymą apskritai,[9] nutekinti automobilio sistemos informaciją arba pavogti prie automobilio Bluetooth būdu prijungto telefono duomenis.[5] Tokie įsilaužėliai linkę parduoti gautą informaciją arba reikalauti išpirkos.[4]
- Bus panaikintas privatumas.[10] Tokie automobiliai pateiks visą su savo veikimu susijusią informaciją – kelionių maršrutus, aplankytas vietas, kelyje praleistą laiką, kas kokiu metu vairavo automobilį[11] ir t. t. Net ir be jūsų pačių įvestos informacijos centriniai kompiuteriai stebės kelionės srautą ir automobilio buvimo vietą tiesiogiai.[12] Bus galima sulėtinti ar pagreitinti automobilius, ar net juos sustabdyti, jei to reikia.[11]
- Automobiliuose bus įmontuoti kompiuteriai ir jiems reikės 3G, 4G ir 5G belaidžio ryšio spinduliuotės skleidžiamų signalų jutiklių sujungimo, todėl vienu metu toks automobilis skleis padidintą net kelių ryšių spinduliuotę.
- Keleiviai iš arti patirs labai didelės radijo dažnio spinduliuotės poveikį[5] ir taip padidins galimo pavojaus sveikatai riziką. Keleiviams gali pasireikšti tokios sveikatos problemos kaip aukštas kraujo spaudimas, sunkumas kvėpuoti, migreniniai galvos skausmai, akių problemos,[13] išsekimas, nemiga. Negalima atmesti ir tokių su elektromagnetine spinduliuote siejamų ligų kaip vėžys ar širdies problemos.
- Neatliekami jokie išsamūs elektromagnetinės spinduliuotės saugos bandymai prieš pateikiant tokius automobilius į rinką. Savaeigių automobilių gamintojai iš esmės dirba be jokių aiškių saugumo gairių.[5]
- Tiems, kurie kenčia nuo padidėjusio elektromagnetinio jautrumo, gali dar labiau paaštrėti su tuo susiję simptomai, o dėl itin artimo ir didelio sąlyčio su radijo dažnio spinduliuote, sveikiems žmonėms gali išsivystyti padidėjęs elektromagnetinis jautrumas.[14]
Savaeigių automobilių skleidžiama spinduliuotė veiks ne tik keleivius, bet ir pėsčiuosius
Automobilių keleivius veiks ne tik savo, bet ir netoliese važiuojančių automobilių spinduliuotė, o tokios iš visų pusių sklindančios spinduliuotės mišinio bus išvengta tik važiuojant tuščiu keliu.
Elektromagnetinės spinduliuotės poveikio mastas, sėdint savaeigėje transporto priemonėje, ypač neramina po to, kai buvo paskelbti Nacionalinės toksikologijos programos mobiliųjų telefonų ir vėžio tyrimo rezultatai,[15] patvirtinantys ryšį tarp vėžio ir elektromagnetinės spinduliuotės. Tiriamoje grupėje taip pat buvo rasta DNR žala ir kardiomiopatijos atvejai.
Savaeigiai automobiliai skleidžia elektromagnetinę spinduliuotę iš daugybės įmontuotų įrenginių. Iš tiesų galimos avarijos atrodo kur kas mažesnė tokių automobilių problema nei jų skleidžiama elektromagnetinė spinduliuotė, kuri gali pažeisti DNR ir sukelti įvairių sveikatos problemų.
Savaeigiai automobiliai komunikuoja tarpusavyje belaidžių radarų pagalba. Tokie automobiliai skleidžia mikrobangas ir todėl keleiviai patirs spinduliuotę ne tik iš savo transporto priemonės, bet ir aplinkinių automobilių, su kuriais tuo metu dėl atstumo ir kitų vairavimo peripetijų bendrauja transporto priemonė. Taigi, tokių mašinų keleiviai patirs mikrobangų spinduliuotę iš visų pusių vienu metu, išskyrus tuos atvejus, kai važiuos visiškai tuščiu keliu.[11]
Be to, naudotis mobiliaisiais telefonais ir kitais elektromagnetinę spinduliuotę skleidžiančiais įrenginiais automobiliuose yra pavojingiau nei laisvoje erdvėje. 2020 m. atlikus mokslinį tyrimą[16] prieita prie tokių išvadų:
Rezultatai parodė, kad didelės amplitudės reaktyvieji laukai automobilio viduje gali sukelti daugybinį SAR koeficiento padidėjimą žmogaus audiniuose, palyginti su vertėmis, gautomis laisvoje erdvėje. Rekomenduojama sumažinti mobiliųjų telefonų skambučius automobilyje.
Automobiliai yra metalinės dėžės, kurios iš dalies sulaiko mikrobangas. Mikrobangų signalai atsispindi nuo paviršiaus ir atšoka transporto priemonių viduje. O mikrobangas lengvai absorbuoja žmogaus audiniai. Taigi, net jei nelaikysite išmaniojo telefono arti savo kūno, o kelyje nebus kitų savaeigių automobilių, jūs vis tiek būsite veikiamas mikrobangų spinduliuotės, nes tokios transporto priemonės technologija naudoja WiFi ryšį bei siųstuvus.[11]
Savaeigiai automobiliai gali skleisti mikrobangų spinduliuotę daugiau nei 750 pėdų atstumu nuo automobilio priekio ir tiek pat nuo jo galo į kitą pusę.[11] Taigi, toks automobilis ne tik veiks savo viduje sėdinčius keleivius, bet ir aplinkui pasitaikiusius žmones, gyvūnus, augalus ir pastatus. Kai savaeigiai automobiliai taps norma, tokia jų skleidžiama spinduliuotė bus nuolatinė.
Taigi, nepaisant to, jog savaeigių automobilių gamintojai pristato tokias transporto priemones kaip sveikesnę ir saugesnę alternatyvą įprastiems, žmonių vairuojamiems automobiliams, tačiau išlieka daug abejonių jų kalbų teisingumu. Savaeigiai automobiliai ne tik padaro avarijas, bet ir gali tapti įsilaužėlių taikiniu. O padidinta, jokiomis saugumo gairėmis nekontroliuojama savaeigių automobilių elektromagnetinės spinduliuotės dozė, kurią gaus ne tik tokio automobilio keleiviai, bet ir aplinkiniai, kelia abejonių ar keliavimo patogumas tikrai atsveria visas galimas rimtas sveikatos problemas.
- ^ Mary-Ann Russon. Will 5G be necessary for self-driving cars?. BBC.
- ^ Juan Pedro Tomás. SK Telecom says 5G will be key for autonomous cars development. RCR Wireless News.
- ^ Jonathan Camhi. How 5G will drive the adoption of self-driving cars. Business Insider.
- ^ Top 3 Possible Dangers Of Self-Driving Cars. Vest.
- ^ Top 5 Dangers of Self-Driving Cars. Technology.org.
- ^ Nilesh Christopher. Mishaps: A grief history of driverless car crashes. The Economic Times.
- ^ Jack Stewart. Tesla's Autopilot Was Involved in Another Deadly Car Crash. Wired.
- ^ Aarian Marshall. The Uber Crash Won't Be the Last Shocking Self-Driving Death. Wired.
- ^ Adam Hayes. The Unintended Consequences of Self-Driving Cars. Investopedia.
- ^ Cara Bloom, Joshua Tan, Javed Ramjohn, Lujo Bauer. Self-Driving Cars and Data Collection: Privacy Perceptions of Networked Autonomous Vehicles. USENIX Association.
- ^ John P. Thomas. Will Driverless Cars Cause DNA Damage and Cancer?. Health Impact News.
- ^ Driverless, Hybrid and Electric Cars. Physicians for Safe Technology.
- ^ Universal Eye Damage in the Wireless Age. Wi-Cancer.
- ^ Antenna Sickness Is Everywhere Now. Wi-Cancer.
- ^ NTP Study on Cell Phones and Cancer 2018. Physicians for Safe Technology.
- ^ V. B. Jeladze, T. R. Nozadze, V. A. Tabatadze, I. A. Petoev-Darsavelidze, M. M. Prishvin, R. S. Zaridze. Electromagnetic Exposure Study on a Human Located inside the Car Using the Method of Auxiliary Sources. Journal of Communications Technology and Electronics.