Astroturfingas - kaip melas tampa tiesa

Firmus Medicus -

Galingos korporacijos manipuliuoja žiniasklaida ir kitais informacijos šaltiniais kurdamos Jūsų nuomonę

Sharyl AttkissonSharyl Attkisson yra žinoma amerikiečių žurnalistė ir rašytoja, penkis kartus laimėjusi „Emmy“ apdovanojimą.

Sharyl Attkisson[1] yra žinoma ilgametė amerikiečių žurnalistė ir rašytoja, kuri penkis kartus laimėjo „Emmy“ apdovanojimą. Ji virš dvidešimt metų dirbo „CBS News“, o po išėjimo iš darbo toliau aktyviai užsiima visuomenine ir žurnalistine veikla. Sharyl Attkisson puikiai žinoma ir dėl savo drąsių kalbų apie galimą vakcinų ir autizmo ryšį, kontraversišką politikų elgesį, juodąją farmacijos pusę ir kitas temas, kurių nedrįsta paliesti dauguma žurnalistų.

Šį kartą „Firmus Medicus“ komanda kviečia paklausyti jos pasakojimo apie tai, kaip pasitelkiant socialinius tinklus, internetą, žiniasklaidą ir didelius pinigus yra lengvai manipuliuojama įvairia informacija. Ji atskleidžia astroturfingo[2] veikimo principą – taktiką, kai didelės kompanijos sukuria netikras socialinių tinklų paskyras, ne pelno siekiančias organizacijas ar organizuoja jų remiamus tyrimus, kad aplinkiniams pateiktų norimą informaciją. Pasinaudojant astroturfingu sukuriama iliuzija, jog didžioji visuomenės dalis pritaria tam tikrai temai (arba atvirkščiai – nepritaria), o mokslininkai ar įvairios ne pelno organizacijos taip pat neva tai palaiko. Naudojant įvairius skirtingus būdus apgaunami ne tik žurnalistai, bet ir eiliniai žmonės, kurie aklai pasitiki žiniasklaidos pateikiamomis naujienomis, Vikipedija ar/ir socialiniuose tinkluose rastais pasisakymais.

Sharyl Attkisson suprantamai pateikia informaciją apie tai, kaip suinteresuoti asmenys įgudusiai sukuria melo burbulą, atrodantį kaip visiška tiesa. Be to, ji pasakoja apie būdus, kaip žmonės gali atskirti astroturfingą praktikuojančius žinių šaltinius ir asmenis. Manome, jog šios ilgametės žurnalistės pastebėjimai yra itin svarbūs kiekvienam žmogui, todėl įgarsinome jos pasakojimą lietuvių kalba:

Astroturfingas – suinteresuoti asmenys bando Jus apgauti, apsimesdami paprastais žmonėmis ir sukurdami iliuziją, jog matote tiesą

AstroturfingasAstroturfingas – itin apgaulinga taktika, kuri sukuria įtikinamo melo burbulą.

Jeigu jums patogiau ne klausytis, o skaityti, žemiau pateikiame visą Sharyl Attkisson kalbos vertimą:

Pamąstykite apie šį įsivaizduojamą, tačiau realaus gyvenimo įkvėptą pavyzdį: tarkime, jog jūs žiūrite žinias ir jose pamatote istoriją apie naują cholesterolio kiekį mažinančio vaisto, vadinamo „Cholextra“, tyrimą. Šiame tyrime rašoma, kad „Cholextra“ yra toks veiksmingas, jog gydytojai turėtų apsvarstyti jo skyrimą suaugusiems ir net vaikams, kurie dar neturi didelio cholesterolio kiekio problemos. Ar tai skamba per daug gerai, kad būtų tiesa?

Jūs protingas, todėl nusprendžiate pats atlikti šiokį tokį tyrimą. Jūs pasinaudojate „Google“ paieška, pasikonsultuojate socialinėje žiniasklaidoje, Facebook’e ir Twitter’yje. Jūs peržiūrite Vikipediją, WebMD, ne pelno siekiančią svetainę, ir perskaitote originalų tyrimą recenzuojamame medicinos žurnale. Visi šaltiniai patvirtina „Cholextra“ veiksmingumą. 

Jūs aptinkate kelis neigiamus komentarus ir galimą ryšį su vėžiu, tačiau atmetate tai, nes medicinos ekspertai ryšį su vėžiu vadina mitu ir sako, kad tie, kurie mano, jog ryšys visgi egzistuoja, tėra šarlatanai, fanatikai ir keistuoliai.

Galiausiai sužinote, kad jūsų paties gydytojas neseniai dalyvavo medicinos seminare. Paskaitoje, kurioje jis dalyvavo, buvo patvirtintas „Cholextra“ veiksmingumas, todėl jis atsiunčia jums nemokamus vaisto pavyzdžius ir receptą.

Jūs tikrai atlikote namų darbus. Bet kas, jei viskas nėra taip, kaip atrodo? Kas, jei tikrovė, kurią radote, buvo melaginga? Kas, jei tai – kruopščiai sudėliotas ypatingų interesų pasakojimas, skirtas manipuliuoti jūsų nuomone? Kas, jei aplink jus – „Trumano šou“ stiliaus alternatyvi realybė?

Matomas pasitenkinimas naujienų žiniasklaidoje kartu su nepaprastai galingomis propagandos ir viešinimo jėgomis reiškia, jog kartais mes gauname labai mažai tiesos. Ypatingi interesai turi neribotą laiką bei pinigus, kad išsiaiškintų naujus būdus kaip pasukti mus reikiama linkme, drauge užmaskuojant savo vaidmenį.

Šiems interesams slapti astroturfo metodai dabar yra svarbesni nei tradicinis Kongreso lobizmas. Visa pramonė Vašingtone pastatyta remiantis astroturfu.

Kas yra astroturfas? Tai paprastų žmonių imitavimas, kaip netikras judėjimas „iš apačios“. Astroturfas – tai kai politiniai, korporaciniai ar kiti specialūs interesai slėpdamiesi rašo tinklaraščius, kuria Facebook’o ir Twitter’io paskyras, skelbia reklamas ir siunčia laiškus redaktoriams arba tiesiog komentuoja internete, mėgindami apgauti jus, kad čia kalba paprastų žmonių judėjimas.

Visa astroturfo esmė – bandyti sudaryti įspūdį, kad egzistuoja plačiai paplitęs tam tikro plano palaikymas arba atvirkščiai – priešinimasis, nors iš tiesų jo nėra. Astroturfas siekia jumis manipuliuoti, kad pakeistumėte savo nuomonę, priversdamas Jus jaustis taip, tarsi būtumėte pašalinis, nors tokiu ir nesate.

Aklai pasitikėti negalima nei Vikipedija, nei kitais informacijos šaltiniais

Vikipedija ir kiti informacijos šaltiniaiVikipedija ir kiti informacijos šaltiniai nėra tokie patikimi, kokie gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio.

Vienas pavyzdys – Vašingtono Redskin vardas.[3] Net jei nesilaikote kažkokios nuomonės šiame ginče, jei per paskutinius metus tiesiog stebėjote naujienų žiniasklaidos atstovus ar matėte socialinę žiniasklaidą, tikriausiai padarėte išvadą, kad daugumai amerikiečių šis vardas atrodo įžeidžiantis ir jie mano, jog jį reikėtų pakeisti.

Bet kas, jei jums pasakyčiau, jog 71% amerikiečių teigia, kad pavadinimas neturėtų būti pakeistas? Tai daugiau nei du trečdaliai. Astroturferiai siekia paversti kontraversiškais tuos, kurie su jais nesutinka. Jie puola naujienų organizacijas, kurios skelbia jiems nepatinkančias naujienas, žmones, kurie praneša tiesą, politikus, kurie išdrįsta užduoti atkaklius klausimus ir žurnalistus, kurie drąsiai apie visa tai praneša.

Kartais astroturferiai paprasčiausiai tyčia bruka tokį painios ir prieštaringos informacijos mišinį, kad jums belieka tik iškelti rankas ir viso to nepaisyti. Įskaitant ir tiesą. Pavyzdžiui, ryšio tarp vaisto ir kenksmingo šalutinio poveikio atveju, tokio, kaip, sakykime, vakcinos ir autizmas, numetama daugybė prieštaringų apmokėtų tyrimų, apklausų ir ekspertų mišinys, taip visiškai neatpažįstamai supainiojant tiesą.

Ir tuomet yra Vikipedija – išsipildžiusi astroturfo svajonė. Sukurta kaip nemokama enciklopedija, kurią gali redaguoti kiekvienas, tačiau realybė yra visiškai kitokia. Anoniminiai Vikipedijos redaktoriai kontroliuoja ir tvarko puslapius specialių interesų vardu. Jie draudžia ir pakeičia redagavimus, kurie prieštarauja jų tikslams. Jie iškreipia ir ištrina informaciją, akivaizdžiai pažeisdami pačios Vikipedijos susikurtą politiką. Jie visada pranašesni už neturtinguosius kvailelius, kurie iš tikrųjų tiki, jog bet kas gali redaguoti Vikipediją, o vėliau sužino, jog jiems visgi draudžiama taisyti net ir paprasčiausius faktinius netikslumus.

Pabandykite viename iš šių stebimų Vikipedijos puslapių pridėti išnaša pažymėtą faktą arba pataisyti faktinę klaidą ir pokšt – kartais vos per kelias sekundes pastebėsite, kad jūsų pakeitimai yra panaikinti. 

2012 m. garsus autorius Filipas Rotas (Philip Roth) bandė ištaisyti didelę faktinę klaidą apie įkvėpimo šaltinį vienam savo knygos veikėjui, cituojamą Vikipedijos puslapyje. Tačiau nepaisant to kaip stipriai jis bandė, Vikipedijos redaktoriai neleido to padaryti. Jie vis grąžindavo redagavimus į ankstesnę melagingą informaciją.

Kai Rotas pagaliau pasiekė asmenis Vikipedijoje – o tai nebuvo lengva užduotis – ir pabandė išsiaiškinti, kas negerai, jie jam pasakė, kad jis paprasčiausiai nelaikomas patikimu šaltiniu.[4]

Po kelių savaičių kilo didžiulis skandalas, kai Vikipedijos darbuotojai įkliuvo siūlydami viešųjų ryšių paslaugas, iškreipiančias ir redaguojančias informaciją mokamos reklamos ieškančių klientų vardu, taip visiškai paneigdami tariamą Vikipedijos politiką.

Visa tai gali būti priežastis, kodėl kai medicininio tyrimo metu buvo nagrinėjamos Vikipedijos puslapiuose aprašytos sveikatos būklės ir jos buvo palygintos su tikrais recenzuotais publikuotais tyrimais, Vikipedijos turinys prieštaravo medicininiams tyrimams 90% atvejų. Veikiausiai niekada nebegalėsite iki galo pasitikėti tuo, ką perskaitote Vikipedijoje. O ir neturėtumėte.

Kaip atpažinti kada tikrovę kuria astroturfingas?

Kaip atpažinti astroturfingąNors astroturfingo taktika yra labai apgaulinga, visgi galima ją atpažinti.

O dabar grįžkime prie įsivaizduojamo „Cholextra“ pavyzdžio ir visos jūsų atliktos paieškos. Pasirodo, jog jūsų atrastos Facebook’o ir Twitter’io paskyros, kurios buvo tokios teigiamos, iš tikrųjų tebuvo parašytos apmokamų specialistų, kuriuos vaistų kompanija pasamdė tam, kad reklamuotų vaistus.

Vikipedijos puslapį prižiūrėjo šio tikslo redaktorius, kuriam taip pat sumokėjo vaistų kompanija. Vaistų kompanija taip pat pasirūpino, jog būtų optimizuoti Google paieškos sistemos rezultatai, todėl neatsitiktinai užklydote į tą teigiamą ne pelno organizaciją, kurioje buvo visi teigiami komentarai.

Pelno nesiekiančią organizaciją, žinoma, slapta įkūrė ir finansavo vaistų kompanija. Vaistų kompanija taip pat finansavo tą teigiamą tyrimą ir pasinaudojo savo redakcinės kontrolės galiomis, jog vėžys nebūtų paminėtas kaip galimas šalutinis poveikis.

Vėlgi, kiekvienas gydytojas, viešai reklamavęs „Cholextra“ arba sakęs, jog vėžio sąsaja tėra mitas, arba išjuokęs kritikus kaip paranojiškus keistuolius ir šarlatanus, arba dirbęs vyriausybės patariamojoje taryboje, kuri patvirtino vaistą, kiekvienas iš šių gydytojų iš tikrųjų yra apmokamas vaistų kompanijos konsultantas.

Kalbant apie jūsų pačių gydytoją, jo aplankyta medicinos paskaita, kurioje buvo visi tie teigiami įvertinimai, iš tikrųjų buvo remiama vaistų kompanijos, kaip ir daugelis tęstinių medicinos mokslų kursų. Ir kai pasirodė naujienų reportažas apie tą teigiamą tyrimą, jame nebuvo paminėta nieko panašaus.

Turiu daugybę asmeninių pavyzdžių iš realaus gyvenimo. Prieš porą metų „CBS News“ paprašė manęs išnagrinėti istoriją apie tyrimą, gautą iš ne pelno siekiančio Nacionalinio miego fondo. Neva pranešime spaudai sakoma, jog tyrime padaryta išvada, kad esame tauta, serganti nemigos epidemija ir mes to net nežinome bei visi turėtume apie tai paklausti savo gydytojų.

Pora dalykų patraukė mano dėmesį. 

Pirma, frazę „paklauskite savo gydytojo” atpažinau kaip frazę, kurią propaguoja farmacijos pramonė. Jie žino, jog jei paskatins jus įžengti į gydytojo kabinetą, kad užsimintumėte apie ligą, labai tikėtina, jog jums bus paskirtas naujausias parduodamas vaistas.

Antra, man kilo klausimas kiek iš tiesų rimta gali būti nemigos epidemija, jei mes net nežinome, jog ja sergame.

Užteko tik šiek tiek laiko, kad atlikčiau nedidelį tyrimą ir atrasčiau, jog Nacionalinio miego fondo ne pelno organizaciją ir tyrimą, kuris iš tikrųjų tebuvo apklausa, o ne tyrimas, iš dalies rėmė naujas vaistas, kurį ketino pradėti tiekti į rinką – „Lunesta“ migdomosios tabletės.

Kaip ir prašė „CBS News“, aš pranešiau apie tyrimą, tačiau, žinoma, atskleidžiau ne pelno organizacijos ir apklausos rėmimą, kad žiūrovai galėtų atitinkamai įvertinti informaciją. Visos kitos naujienų žiniasklaidos priemonės pranešė apie tą pačią apklausą tiesiogiai remdamiesi tik tuo, kas buvo parašyta spaudos pranešime ir nebandant pasigilinti labiau.

Vėliau tai tapo pavyzdžiu, užrašytu „Columbia Journalism Review“, kuriame gana tiksliai buvo pranešta, kad tik mes, „CBS News“, pasistengėme šiek tiek patyrinėti ir atskleisti plačiai nuskambėjusios apklausos interesų konfliktą.

Taigi, dabar jūs veikiausiai galvojate: „Ką galiu padaryti? Maniau, jog atlikau savo tyrimą. Kokį turiu šansą atskirti faktus nuo išsigalvojimų, ypač jei net ir ilgametę patirtį turintys užgrūdinti žurnalistai gali būti lengvai apgauti?“

Galiu jums papasakoti apie kelias strategijas, kurios padės atpažinti propagandos ir astroturfo požymius. Kai pradėsite suvokti į ką reikia atkreipti dėmesį, pradėsite tai atpažinti visur.

Pirma, vienas iš astroturfo požymių yra tokios kurstomosios kalbos naudojimas, kaip „keistuolis”, „šarlatanas“, „kvailys“, „melas“, „paranojiškas“, „pseudo“ ir „konspiracija“.

Astroturferiai dažnai teigia paneigę mitus, kurie iš tiesų nėra mitai. Kaltinamosios kalbos naudojimas puikiai pasiteisina: žmonės išgirsta, kad kažkas yra mitas, tuomet galbūt jie randa tai „Snopes“ ir iš karto pareiškia, jog yra pernelyg protingi, jog patikėtų tokiu dalyku. Bet kas, jei pati mito samprata yra mitas, o jūs ir „Snopes“ tuo patikėjote?

Turėkite omenyje, kad kai interesai puola problemą, jie sukompromituoja ar puola žmones, asmenybes ir organizacijas, o ne kreipia dėmesį į faktus. Tai gali būti astroturfas.

Ir svarbiausia, jog astroturferiai linkę pasilaikyti viešą skepticizmą tiems, kurie atskleidžia neteisėtus veiksmus, o ne patiems nusikaltėliams. Kitaip tariant, užuot abejoję valdžia, jie abejoja tais, kurie abejoja valdžia.

Galbūt pradėsite šiek tiek aiškiau matyti šiuos dalykus. Tai tarsi nusiimti akinius, juos nusivalyti ir vėl užsidėti, pirmą kartą suprantant, koks miglotas visą šį laiką buvo jūsų matymas. Negaliu išspręsti šių problemų, bet tikiuosi, jog pateikiau jums informacijos, kuri bent jau paskatins jus nusiimti akinius ir juos nusivalyti, taip tampant išmintingesniu informacijos vartotoju vis labiau dirbtinėje, apmokėtoje realybėje.

Apie autorių

Firmus Medicus
Firmus Medicus

Firmus Medicus - asociacijos „Firmus Medicus“ ir jos narių nuomonę atstovaujantis projektas. Jo tikslas - supažindinti svetainės lankytojus su Lietuvos ir pasaulio sveikatos naujienomis, mokslinių tyrimų duomenimis, studijomis, apžvalgomis bei komentarais.

Susisiekite su Firmus Medicus
Apie Firmus Medicus

Šaltiniai
Pamėk Mus Facebook'e