WiFi belaidės technologijos neigiamai veikia vaikų smegenis

Firmus Medicus -

WiFi technologijos gali negiamai paveikti vaikų sveikatą, koncentraciją ir mokymąsi

Wi-Fi sistemos mokykloseDėl potencialiai žalingos spinduliuotės, WiFi naudojimas mokyklose kelia vis didesnį susirūpinimą

Skaitmeninių technologijų postūmį mokyklose paskatino 21-ojo amžiaus mokymosi iniciatyva,[1] siekianti suteikti mokiniams autentiškesnę[2] mokymosi patirtį. Iš pradžių, visos mokyklų sistemos kompiuterių laboratorijose naudojo laidinę technologiją, tačiau, per pastaruosius 10 metų, jos buvo pakeistos į belaidžius tinklus. 

Vis dėlto, nors niekas neabejoja WiFi belaidės technologijos patogumu, daugelis pradėjo kelti klausimus, susijusius su jos saugumu. Kaip ir mobilieji telefonai ar mikrobangų krosnelės, WiFi technologija naudoja radijo dažnio elektromagnetinės spinduliuotės (RF EMR) dažnius. Nors ir mažesnės galios, tačiau šios mikrobangos praeina per kūną ir gali paveikti trapius biologinius procesus vystymosi metu, ypač smegenis.

Tėvai, mokytojai[3] ir mokslininkai vis labiau nerimauja, kad vaikai nuolat patiria didėjantį belaidės spinduliuotės lygį, o į neigiamas pasekmes nėra atsižvelgiama. Tai apima neigiamą ilgalaikį poveikį sveikatai, neigiamą poveikį mokymuisi bei koncentracijai, taip pat skatina psichosocialinių problemų, kurios susijusios su privatumu, saugumu, komercializmu, socialine žiniasklaida ir priklausomybe nuo interneto, atsiradimą.

Daugybė bendruomenių ir tėvų grupių jau pradėjo organizuoti pasipriešinimą Wi-Fi sistemoms vietinėse mokyklose, teigdami, kad laidai mokyklose yra saugesni, patikimesni ir pigesni. Gydytojai ekspertai ir mokslininkai rašo šviečiamuosius laiškus ir ragina imtis atsargumo priemonių dėl mažos aprėpties belaidžio prisijungimo taškų bokštų, o Wi-Fi neturėtų būti naudojamas mokyklose.

 

Dėl iki galo neišsivysčiusios kaukolės ir nervų sistemos, vaikų smegenys susiduria su didesne spinduliuote

Pagrindinė problema yra ta, kad, dėl plonesnių kaukolių ir didesnio vandens kiekio savyje, vaikai smegenys sugeria daugiau spinduliuotės.[4] PSO Tarptautinė vėžio tyrimų agentūra 2011 m. radijo dažnio (RF) spinduliuotę įvertino kaip 2B grupės galimą kancerogeną.[5]

Nuolatinis Wi-Fi spinduliuotės ar netoliese esančio mažos aprėpties belaidžio prisijungimo taškų bokšto poveikis taip pat gali sukelti bendrą streso reakciją, veikiančią įvairias biologines sistemas, ypač nervų sistemą. Naujas Meo ir kt. (2018) tyrimas[6] parodė, kad netoliese esantys mažos aprėpties belaidžio prisijungimo taškų bokštai gali sukelti kognityvinius sutrikimus ir vaikams.

Nerimą kelia ne tik Wi-Fi, bet ir prie ekranų praleidžiamas laikas. Apie mažesnius matematikos ir skaitymo testų balus pranešė 2019 m. Nacionalinis švietimo pažangos vertinimas (ang. National Assessment of Education Progress), kuris testus skyrė daugiau nei 600 000 mokinių visose Jungtinėse Valstijose.

Leidinyje „Education Weekly“ pažymima,[7] kad, ilgėjant prie ekranų praleidžiamam laikui, sumažėjo testų rezultatai. Straipsnyje pabrėžiamos nacionalinės apklausos išvados, iš kurių matyti, kad nuo 2019 m. tik vienas iš 3 amerikiečių geba gerai skaityti 4 ar 8 klasėse.

Vienas apklaustas asmuo komentavo:

Man kyla vis didesnis įtarimas dėl ekranų naudojimo visur ir mūsų bandymų padaryti juos naudingais ugdant vaikus bei dėl kartu padidėjančio ekranų naudojimo ne mokykloje. Tiesiog gali būti, kad technologijos nėra atsakymas į geresnį švietimą, bet  atvirkščiai – tai tarsi priešas… smugdantis dėmesį, kurio reikia norint sukurti skaitymo malonumą. 

Joe Clemens ir Matt Miles, mokytojai veteranai ir knygos „Ekranai mokyklose“[8] autoriai, tam pritartų.

Vaikai, ypač atsižvelgiant į jų smegenis ir nervų sistemą, nėra iki galo išsivystę. Vaikų reprodukcinėms sistemoms taip pat gresia pavojus, kai jie veikiami belaidžių prietaisų. Pediatrė dr. Lisa Thornton aptarė mobiliųjų telefonų rūpesčius ir poveikį sveikatai.[9]

Kai kurios mokyklos, ypač Šveicarijoje ir Vokietijoje, pereina prie optinių ir laidinių sistemų, kad apsaugotų ir mokinių sveikatą, ir privatumą. Daug JAV mokyklų pradeda drausti mokiniams naudotis mobiliaisiais telefonais mokyklos valandomis. Dėl išsiblaškymo universitetai ir teisės mokyklos draudžia klasėje naudoti nešiojamus kompiuterius.

Tačiau nepaisant šių pastangų, daugelis K-12 mokyklų JAV naudojasi ir plečia bevielio ryšio bei internetines technologijas, įskaitant chartijos mokyklas. EHT sudarė vyriausybės, sveikatos agentūrų ir mokyklų politikos, skirtos sumažinti EML poveikį viešosiose erdvėse, sąrašą.[10]

Belaidės spinduliuotės saugos gairės – pasenusios ir nepakankamos

Federalinės ryšių komisijos (FCC) RF EMR gairės yra pagrįstos trumpu 30 minučių prietaiso poveikiu ir neatsižvelgia į kaupiamąjį ilgalaikį poveikį sveikatai, kelių prietaisų papildomą poveikį, sinergetinį poveikį su kitomis toksiškomis spinduliuotėmis ir tokias jautrias gyventojų grupes, kaip sergantys lėtinėmis ligomis ar kenčiantys nuo padidėjusio elektromagnetinio jautrumo.[11]

FCC saugos gairės taip pat grindžiamos tik šiluminiu, o ne biologiniu poveikiu, nustatytu tyrimų studijose. Mokslininkai iš viso pasaulio, kurie tyrė radijo dažnio spinduliuotę, paragino[12] iš naujo įvertinti pasenusius saugos standartus, kuriuos 1996 m. priėmus telekomunikacijų įstatymą nustatė FCC.

Dr. Martin Pall surinko 170 neterminių poveikių apžvalgų sąrašą,[13] kurie nelaikomi svarbiais FCC – komisijos, nustačiusios žalą tik dėl šiluminio audinių kaitinimo.

Cindy Sage sudarė dar vieną žemo lygio RFR poveikių sąrašą ir išvardijo RFR poveikius bei matavimus.[14]

Klaidinantys spinduliuotės vertinamai Naujojoje Zelandijoje ir Los Andžele

Kelios mokyklos Naujojoje Zelandijoje[15] ir Los Andžele[16] išmatavo radijo dažnio spinduliuotės lygį ir nustatė, kad jis žemiau vyriausybės nustatytų normų. Tačiau tose mokyklose buvo atsižvelgta tik į vidutinį spinduliuotės lygį, o ne į didžiausias „moduliuotas“ impulsines pulsacijas, kurios ir yra biologiškai pavojingiausios.

Apsvarstykite, kad didžiausias impulsas gali būti panašus į kovotojo smūgį ar kulką, patenkančią į ląstelę. Trukmė gali būti trumpa, tačiau audinio trauma yra didelė ir ilgalaikė. Šis ilgalaikis nuolatinės impulsinės (moduliuotos) radijo dažnio spinduliuotės poveikis smegenų ląstelėms, mūsų reprodukcinei sistemai ir medžiagų apykaitai nebuvo svarstomas, o paimtas vidurkis apgaulingai paslepia tikrąją žalą.

Profesorius T. Butler: pavojų vaikams galima minimalizuoti sumažinus RF spinduliuotės kiekį

Profesorius Thom Butler iš Airijos Cork universiteto koledžo parašė trumpą, bet stiprią mokslinių tyrimų apžvalgą[17] apie Wi-Fi mokyklose. Jis pažymi, kad kariškiai, dar prieš 1960-uosius žinojo, jog ši belaidė radionuklidų nejonizuojamoji spinduliuotė turi neigiamą neterminį poveikį. Fizikai tai neigė, teigdami, kad žalos mechanizmas nėra panašus į jonizuojančiąją spinduliuotę, kai elektronai pašalinami iš jų orbitos. Šis argumentas mokslinėje literatūroje buvo tvirtai paneigtas.

Augantis tyrimų skaičius rodo kitus biologinės žalos mechanizmus, turinčius membranos, oksidacijos ir rezonansinį poveikį. Profesorius Butler perspėja: „Tėvai, pedagogai ir vyriausybės turėtų būti sunerimę ir geriau informuoti bei nedelsdami imtis tinkamų veiksmų“. Jo straipsnyje pateikiami praktiniai patarimai, kaip, sumažinus RF spinduliuotės kiekį, galima minimalizuoti pavojų vaikams ir suaugusiesiems.

Žemiau pateiktas trumpas vaizdo įrašas paaiškina susirūpinimo vaikų sveikata priežastis ir nurodo kurios mokyklos rekomendavo pašalinti WiFi iš mokymosi įstaigų.

Mokyklos atsisako belaidžio ryšio, grįžta prie laidinio ryšio ir uždraudžia mobiliuosius telefonus

Daug Europos mokyklų laikosi atsargumo principo ir pašalina Wi-Fi. Prancūzijoje, Izraelyje ir Austrijoje Wi-Fi yra uždraustas ikimokyklinio ugdymo įstaigose ir jaunesnėse klasėse.[18] Be to, mokyklos taip pat draudžia mobiliuosius telefonus mokyklose ir klasėse, taip kovodami su išsiblaškymu mokslų metu ir siekdami sumažinti psichosocialines problemas, susijusias su per dideliu mobiliųjų telefonų naudojimu. Pavyzdžiui, Prancūzija dar 2018 m. uždraudė mobiliuosius telefonus mokyklose.[19]

Dar 2007 m. Vokietija rekomendavo nenaudoti WiFi

2007 m. Vokietijos ministerija ir jos oficiali radiacinės saugos įstaiga patarė[20] piliečiams naudoti įprastus laidinius ryšius ir antžeminius laidus, kad būtų išvengta asmeninio pernelyg didelio Wi-Fi spinduliuotės veikimo. Tai palaikė sero William Stewart pranešimą,[21] įspėjantį apie ilgalaikį belaidžio ryšio spinduliuotės poveikį, ypač vaikams.

Siekdama apsaugoti vaikų akis, Kinija uždraudė mobiliuosius telefonus mokyklose

Kinija uždraudė mobiliuosius telefonus klasėse, nes daugėja įrodymų, kad skaitmeniniai ekranai gali pakenkti akims ir auga susirūpinimas dėl trumparegystės.[22] Švietimo ministerija ir Nacionalinė sveikatos komisija uždraudė mobiliųjų telefonų ir planšetinių kompiuterių naudojimą Shandong provincijos klasėse ir paprašė tėvų ir mokytojų:

  • Nepasikliaukite elektroniniais prietaisais dėstydami bei pateikdami užduotis – naudokite rašytines užduotis.
  • Apribokite vaikų praleidžiamą laiką prie elektroninių ekranų, kad jais naudotųsi ne daugiau nei 1 valandą per dieną ir ne daugiau kaip 15 minučių per 1 sesiją.
  • Palaikykite tinkamą atstumą tarp akių ir ekranų.
  • Palaikykite teisingas skaitymo pozicijas.
  • Užtikrinkite pakankamą foninį apšvietimą.

Prancūzija uždraudė išmaniuosius telefonus mokyklose

Prancūzijos įstatymų leidėjai 2018 m. priėmė įstatymą,[23] draudžiantį 3–15 metų moksleiviams į mokyklą atsinešti išmaniuosius telefonus ir planšetinius kompiuterius, o jei jie juos turi, privaloma juos išjungti. Pareigūnai pareiškė, kad taip siekiama sumažinti blaškymąsi dėl telefonų bei bandoma padėti išvengti priklausomybės nuo telefonų ir apsaugoti studentus.

Be to, Prancūzijoje 2017 m. priimtas Įdarbinimo įstatymas[24] reikalauja, kad Prancūzijos įmonės, turinčios daugiau nei 50 darbuotojų, plėtotų politiką, skirtą apriboti su darbu susijusių technologijų naudojimą ne biure, kad sumažintų stresą darbe.

Palo Alto mokyklų rajonas pasipriešino mažos aprėpties belaidžio prisijungimo taškų bokštams šalia mokyklų

2018–2019 m. Palo Alto vieningo mokyklų rajono rezoliucijoje[25] rašoma:

Nepritariame būsimų mobiliųjų įrenginių įrengimui mokyklose ar šalia jų, siekiant užtikrinti, kad asmenys, ypač vaikai, būtų apsaugoti nuo galimo neigiamo spinduliuotės poveikio; ir <…> palaikome … vietinių savivaldybių zonų mažinimo taisykles, nustatant 1500 pėdų ar didesnį atstumą tarp veikiančio belaidžio siųstuvo ir mokyklos teritorijos.

Naujojo Džersio Švietimo asociacija pataria mažinti EML mokyklose

Naujojo Džersio Švietimo asociacija (NJEA) 2016 m. rugsėjo mėn. parašė savo mokykloms gaires, kuriose paaiškino nejonizuojančiosios spinduliuotės, kurią skleidžia belaidžiai įrenginiai, ir skaitmeninių technologijų naudojimo galimą žalą. NJEA pasiūlė atsargumo rekomendacijas,[26] kaip sumažinti:

  • Pasikartojantį raumens patempimą,
  • Kaklo ir nugaros skausmus,
  • Neryškų regėjimą ir galvos skausmus,
  • Pakitusius miego įpročius,
  • Įtaisų, kuriuos jungia laidiniai kompiuteriai, spausdintuvai, telefonai, projektoriai ir plokštės, spinduliuotės poveikį.

Ashland valstybinių mokyklų kova prieš Wi-Fi sistemas

Masačusetso valstijos Ashland valstybinės mokyklos, apžvelgusios EMR tyrimus, 2015 m. priėmė „Geriausios mobiliųjų įrenginių praktikos“ politiką. Šioms pastangoms vadovavo Cece Doucette, kuri iš pradžių dirbo su finansavimu, kad gautų Wi-Fi ir belaidžius įrenginius mokyklų sistemoje. Sužinojusi apie galimą pavojų sveikatai, ji tapo kovotoja prieš Wi-Fi sistemas mokyklose.

Ashland „Geriausios praktikos“ plakatas[27] yra kiekvienoje mokyklos salėje ir jame pateikiamos tokios rekomendacijos:

  • Išjunkite įrenginį, kai jo nenaudojate.
  • Įjunkite Wi-Fi tik tada, kai to reikia.
  • Visada padėkite mobilųjį prietaisą ant kieto paviršiaus.
  • Žiūrėjimo atstumas nuo ekrano turėtų būti bent 12 colių.
  • Konkrečius informacijos apie gaminius vadovus galite rasti IT skyriuje.
  • Personalo nariai turėtų reguliariai priminti ir patarti studentams naudotis geriausia praktika mobiliųjų prietaisų srityje.

San Fransisko pedagogai reikalauja saugesnių technologijų standartų visoms San Fransisko mokykloms

Jungtiniai San Fransisko pedagogai (ang. The United Educators of San Francisco) 2018 m. birželio 25 d. priėmė rezoliuciją,[28] kurioje raginama imtis atsargumo priemonių naudojant bevieles technologijas savo mokyklose. Vietinė pedagogė Sarah Aminoff paminėjo išsamų tyrimą, kuriame nurodoma jonizuojančiosios spinduliuotės neurologinės žalos rizika.

Nutarime reikalaujama:

  • Kalifornijos visuomenės sveikatos gairių aptarimo,
  • Geriausios praktikos mobiliesiems įrenginiams kūrimo, siekiant sumažinti spinduliuotę,
  • CDPH gairių platinimo,
  • RF gairių paskelbimo kiekvienoje klasėje.

Siekiant pagerinti mokinių rezultatus ir sveikatą, reikia drastiškai mažinti elektromagnetinį lauką

Jungtinėse Amerikos Valstijose Aukšto lygio mokyklų kooperatyvas (ang. The Collaborative for High Performing Schools) sukūrė kriterijus ir strategijas mokykloms, siekdami pagerinti mokinių rezultatus tobulinant pastatų dizainą. Tai apima cheminių medžiagų mažinimą, mažą energijos naudojimą, vandens mažinimą, taip pat buvo parašytas skyrius, pavadinimu „Geriausios žemo EML patirtys“.[29]

Šis puikiai ištirtas ir gerai parašytas politikos dokumentas apima tokias rekomendacijas:

  • Aprūpinkite laidiniais vietiniais tinklais (LAN) visą mokyklą.
  • Išjunkite belaidžius siųstuvus visuose Wi-Fi funkciją turinčiuose įrenginiuose.
  • Užtikrinkite, kad nešiojamieji ir knyginiai kompiuteriai turėtų „Ethernet“ prievadą ir perjungimą, kad būtų galima išjungti belaidį ryšį.
  • Laikykite kompiuterius ir planšetinius kompiuterius atokiau nuo kūno.
  • Visi telefonai turėtų būti laidiniai.
  • Drauskite klasėje naudoti mobiliuosius telefonus ir kitus asmeninius belaidžius įrenginius.
  • Uždrauskite mobiliųjų telefonų bokštus ir bazines stotis mokyklų pastatuose ar nuosavybėje.
  • Paleiskite elektros laidus būsimoms šviesolaidinėms jungtims.

Išsami CeCe Doucette kalba apie radijo dažnio spinduliuotės žalą vaikų biologinėms sistemoms

CeCe Doucette, „Belaidžio švietimo“ įkūrėja ir komunikacijos direktorė, 2018 m. birželio 26 d. kalbėjo Masačusetso Sveikatos taryboje radijo dažnio spinduliuotės klausimais. Žemiau galite peržiūrėti vaizdo įrašą.

Cede Doucette, buvusi mokyklos technologijų pareigūnė,[30] pateikė ekspertų parodymus Ashland mieste, Masačusetso sveikatos taryboje, apie belaidės spinduliuotės, skleidžiamos iš įvairių prietaisų, kurie mus nuolat supa, poveikį sveikatai. Ji paaiškino, kaip ji dabar skatina belaidžio ryšio technologijų išjungimą pamokų metu, kad būtų sumažintas elektromagnetinių dažnių poveikis vaikams, nes, kaip įrodyta, spinduliuotė daro ilgalaikę žalą biologinėms sistemoms.

Ashland mokyklos dabar turi „Geriausios praktikos“ protokolą, kad paprastais būdais būtų galima sumažinti bevielę spinduliuotę klasėje. Dabar C. Doucette prašo leisti Ashland mokykloms pašalinti Wi-Fi iš Ashland mokyklų ir pereiti prie saugesnių laidinių jungčių. Be to ji sukūrė internetinę EMR mokymo programą mokykloms, įmonėms ir visuomenei.[31]

„Environmental Health Trust“ vykdomoji direktorė: klasėse turi būti įdiegtos laidinės technologijos

„Environmental Health Trust“ vykdomoji direktorė Theodora Scarato ir „Physicians for Safe Technology“ vykdomoji direktorė dr. Cindy Russell, 2018 m. lapkričio mėn. Jungtiniams San Fransisko pedagogams surengė internetinį seminarą apie belaidžio ryšio technologijų naudojimą mokyklose. Jis aptarė ne tik mokslinius radijo dažnių emisijos ir perdėto technologijos naudojimo padarinius, bet ir laidines alternatyvas, naudojamas kitose mokyklose.

Buvo persvarstyta tarptautinė atsargumo politika ir pateiktos tokios rekomendacijos:

  • Klasėse turi būti įdiegtos laidinės technologijos.
  • Uždrauskite mobiliuosius telefonus klasėse.
  • Visuose belaidžiuose įrenginiuose įjunkite lėktuvo režimą, kai jie nenaudojami.
  • Laikykite belaidžius įrenginius atokiau nuo kūno.
  • Sumažinkite arba uždrauskite interaktyvios lentos naudojimą.
  • Uždrauskite mažos aprėpties belaidžių prisijungimo taškų bokštus netoli mokyklų.
  • Sukurkite prieglobstį vaikų miegui, kuriame nėra belaidžių įrenginių.

Seminaro vedėjos teigė, jog šios priemonės geriau apsaugos trumpalaikę ir ilgalaikę studentų sveikatą bei pagerins mokymosi rezultatus.

Apie autorių
Firmus Medicus
Firmus Medicus

Firmus Medicus - asociacijos „Firmus Medicus“ ir jos narių nuomonę atstovaujantis projektas. Jo tikslas - supažindinti svetainės lankytojus su Lietuvos ir pasaulio sveikatos naujienomis, mokslinių tyrimų duomenimis, studijomis, apžvalgomis bei komentarais.

Susisiekite su Firmus Medicus
Apie Firmus Medicus

Šaltiniai
Pamėk Mus Facebook'e