Ajurvedinės mitybos taisyklė: „Prie stalo sėsk, kai esi alkanas, o kilk, kai dar nesi pilnai pasisotinęs“

Ventė Viteikaitė -

Atsakomybė už sveikatą tenka ir pacientui

„Mityba, anot ajurvedos, yra vienas svarbiausių žmogaus sveikatos faktorių. Ji svarbi tiek norint užkirsti kelią ligoms, tiek gydant“, – sako ajurvedos specialistas, internetinės ajurvedinių prekių parduotuvės „Ajurveda 24” savininkas Andrius Misiukas.

Ajurveda – senovės Indijos medicinos sistema, kuriai – daugiau nei 5000 metų. „Ajurveda vadinama medicinos motina, nes iš jos kilo tiek kinų, tiek arabų, tiek Europos medicina. Pats pavadinimas sudarytas iš dviejų sanskrito kalbos žodžių: „aju“ (gyvenimas) ir „veda“ (žinios)“, – teigė A. Misiukas. Ajurveda telkia dėmesį į kūno ir dvasios vienybę. Skirtingai, nei šiuolaikinėje medicinoje, ajurvedoje atsakomybė už sveikatą tenka pačiam pacientui – žmogus bus sveikas tik tuomet, jei pats dės pastangas.

Ajurvedinės mitybos pagrindą sudaro daržovės, vaisiai, įvairios kruopos, ankštiniai, riešutai, pieno produktai, medus. Mėsa ir žuvis laikomos gyvybinės energijos neturinčiais ir smurtu išgautais, todėl maistui netinkamais produktais. Ajurvedos sekėjai taip pat nevalgo kiaušinių, grybų, o svogūnai ir česnakai vartojami tik kaip vaistas.

AndriusMisiukas0101Pasak ajurvedos specialisto Andriaus Misiuko, kad sveikata būtų gera, svarbi kūno ir dvasios vienybė. Asmeninio albumo nuotrauka

Maistas turėtų būti kuo natūralesnis ir mažiau apdirbtas – garinamas, troškinamas, trumpai pakeptas, o rūkytas, raugintas, marinuotas, brandintas maistas taip pat laikomas netinkamu. Pašildytas maistas, anot ajurvedos, irgi – menkavertis: manoma, kad maistas tinkamas valgyti tik tris valandas nuo pagaminimo.

Ajurveda žmones skiria pagal prigimtinę kūno konstituciją, iš viso jų yra trys tipai (došos): Vata, Pita bei Kapha. Kai kurie žmonės yra pereinamojo tipo – turi dviejų došų savybių.

„Kas vienam tipui – tinkama, kitam gali būti nuodas“, – kalbėdamas apie maistą pabrėžė A. Misiukas.

Tinkama mityba parenkama pagal došą

Vata tipo žmonės priklauso vėjo stichijai ir yra liekni, smulkūs, neturi riebalinio audinio. Jų charakteris neramus, šio tipo žmonės daug kalba, jiems sunku susikoncentruoti, iš visų tipų jie labiausiai linkę į žalingus įpročius. Jiems beveik visada šalta, apetitas – nereguliarus. Vata tipo žmonėms rekomenduojamas šiltas, sotus maistas. Tinka sūrus, rūgštus, saldus skonis. Reikėtų riboti: žalius kopūstus, pomidorus, paprikas, baklažanus, žalias lapines daržoves, itin vengti neprinokusių vaisių. „Žaliavalgystė tokiems žmonėms būtų visiškai netinkama“, – įsitikinęs žinovas.

Pita tipo žmonės priskiriami ugnies stichijai, jie yra stambesni, energingesni, jiems patinka siekti tikslų. Oda – dažniausiai rausva. Lengvai įaudrinami, gali būti pikti ir kandūs. Tačiau jų mąstymas – greitas, o sudėtingų uždavinių sprendimas jiems yra vienas juokas. Pita tipo žmones kamuoja nuolatinis alkis. Šiems žmonėms tinka vėsesnis – šaltas ar kambario temperatūros ir sunkesnis maistas. Geriausiai tinka kartus, sutraukiantis ir saldus skonis. Netinka druska. Reikėtų vengti: aštraus maisto, su mielėmis keptų duonos gaminių, riešutų – šie Pitai yra per riebūs, tinka nebent kokoso riešutai. Pita tipo žmonės turėtų stengtis nepersivalgyti.

Kapha tipo žmonės priskiriami žemės stichijai. Jie stambūs, lėti, stabilios psichikos, malonūs ir draugiški, nors kartais gali tapti itin šykštūs. Jie, kaip ir Pita – nuolat išalkę. Kapha tipo žmonėms tinka šiltas, lengvas maistas, sausi produktai. Skoniai – aštrus, kartus, sutraukiantis. Reikėtų vengti druskos, pieno produktų – jie Kapha tipo žmonėms pernelyg „klampūs“, netinka ir joks saldus, riebus maistas. „Šiems žmonėms apskritai reikėtų valgyti mažiau ir rečiau, kad ir kaip jie guostųsi, kad yra nepavalgę“, – nusišypsojo A. Misiukas.

Pagrindinis principas, pasak jo – valgyti maisto, priešingo prigimtinės konstitucijos savybėms, pvz. smulkučiams Vata tipo žmonėms reikėtų valgyti sočiau, salotų lapai jiems nesuteiks reikalingos energijos, o apkūniems Kapha žmonėms kaip tik reikėtų rinktis kuo lengvesnį, greitai virškinamą maistą.  „Žinoma, nuo vieno netinkamo produkto per savaitę nieko neatsitiks, tačiau svarbu, kad tokio maisto dalis mityboje nebūtų pagrindinė“, – tvirtino pašnekovas.

Geriausia gaminti maistą ant ugnies, blogiausia – mikrobangų krosnelėje

Valgant svarbu laikytis tam tikro eiliškumo: pirmiausiai reikėtų valgyti kietą, po to – minkštą, o pabaigoje – skystą maistą. Geriausia, jei skoniai į organizmą patenka tokia tvarka: sūrus, rūgštus, aštrus, kartus, sutraukiantis, ir pačioje pabaigoje – saldus (tačiau tai nebūtinai turi būti desertas).

„Gaminant svarbu produktų šviežumas ir švara. Pageidaujama prieš gaminant maistą nusiprausti. Žinoma, labai svarbu ir nusiteikimas, nuotaika. Gaminančio žmogaus energija persiduoda valgančiajam. Todėl valgyti viešojo maitinimo įstaigose yra kiek nesaugu: net jei produktai – aukščiausios kokybės, ir palaikoma preciziška švara, nežinome, ar virėjo nekamuoja jokie vidiniai rūpesčiai“, – aiškino vyras.

Geriausia gaminti ant ugnies, mat toks maistas siejamas su ugnies elementu, kuris pasak ajurvedos, turi didelę svarbą virškinimui. Maistą gaminti tinka ir dujos. O prasčiausiu, nors šiuo metu – populiariausiu būdu laikomas maisto gaminimas ant elektrinės viryklės. „Žinoma, tai vis tiek geriau, nei gaminti mikrobangų krosnelėje“, – pridūrė jis.

Daugiausiai valgyti reikėtų, kai Saulė yra zenite – nuo 12 iki 14 val., nes virškinimo sistema tuo metu dirba aktyviausiai, o mažiausiai – vakare. Pusryčius geriausia valgyti 7-9 val., vakarienę – 17-19 val., kad iki miego būtų likę ne mažiau kaip 3 valandos.

Pusryčiai turėtų būti lengvi, o Kapha tipo žmonės juos galėtų iš viso praleisti. Beje, saldumynus rekomenduojama valgyti iš ryto.

Jei vakare prieš miegą žmogus jaučia alkį, rekomenduojama išgerti šilto pieno su ciberžole, imbieru ir kitais prieskoniais – toks gėrimas ajurvedoje vadinamas „auksiniu pienu“ – jis ne tik numalšina alkį, bet ir padeda greičiau užmigti bei kiečiau miegoti.

AuksinisPienas0101Šiltas pienas su ciberžole, imbieru ir kitais prieskoniais, vakare numalšina alkį, padeda lengviau užmigti ir kiečiau miegoti. Oshos Key/Unsplash nuotrauka

Ligas gydo ir maisto produktai, ir prieskoniai

Reguliuojama ir kiek valgyti – geriau mažiau, negu daugiau. „Prie stalo sėsk, kai esi alkanas, o kilk, kai dar nesi pilnai pasisotinęs“, – pagrindinę ajurvedinės mitybos taisyklę išdėstė žinovas. Sakoma, kad trečdalį skrandžio valgant reikia užpildyti kietu, trečdalį – minkštu maistu bei skysčiais, o trečdalį palikti tuščią – jei skrandis bus pilnas, virškinimas vyks labai lėtai.

Kiekvieno tipo žmogui patariama valgyti skirtingai dažnai. Pavyzdžiui, Vata turėtų valgyti 4-5 kartus per dieną: bent 3 kartus valgyti daugiau, o tarp valgymų pasimėgauti užkandžiais. Pita turėtų valgyti 3 kartus ir užkandžių vengti. Kaphai pakanka valgyti 1-2 kartus.

Susirgus valgyti reikėtų mažiau. Nuo įvairių ligų naudojami tam tikri maisto produktai bei prieskoniai, t.p. – įvairios arbatos. Pavyzdžiui, peršalus tinka šiltas, aštriais prieskoniais skanintas maistas – troškiniai, sriubos, puikiai gelsbti įvairios prieskoninės arbatos. Jei skauda gerklę, padėti gali arbatinis šaukštelis malto cinamono, sumaišyto su valgomuoju šaukštu medaus – vaistą reikėtų tiesiog lėtai laižyti nuo šaukšto. Po ligos jėgas atgauti puikiai padeda ožragių sėklų arbata. Sergant virškinimo ligomis rekomenduojama maistą skaninti kuminu, kalendra, pankoliu, imbieru, juodaisiai pipirais.

Ajurveda kalba ir apie pasninkavimą. „Tačiau jis neturėtų būti ilgas, kaip dabar madinga“, – įspėjo A. Misiukas. Vata tipo žmonės gali pasninkauti ne ilgiau nei vieną dieną, tačiau tuo metu turi būtinai gerti skysčių. Pita gali pasninkauti 1-2 dienas sausai arba 2-3 dienas su vandeniu. Kapha atstovai gali ištverti ir ilgesnį – iki savaitės laiko trunkantį pasninką.

„Ajurvedoje daug kas pasninkauja kartą per savaitę, pasirinkę savaitės dieną, kiti renkasi pasninkavimo dienas pagal mėnulio fazes – per du kartus per mėnesį vykstantį ekadašį“, – pastebėjo vyras.

Kalbėdama apie mitybą ajurveda vyrų ir moterų neišskiria, tačiau skirtingo amžiaus žmonėms siūlo rinktis skirtingus produktus ir mitybos būdą. Laikoma, kad vaikuose vyrauja Kapha energija, o senstant ima valdyti Vata, todėl vaikams ir vyresnio amžiaus žmonėms reikėtų maitintis atsižvelgiant į šiuos tipus.

Prieskoniai0101Prieskoniai ajurvedoje turi svarbią reikšmę: jiems priskiriamos ir maistinės, ir gydomosios savybės. Tamannos Rumee/Unsplash nuotrauka

Apie autorių

Ventė Viteikaitė
Ventė Viteikaitė

Ventė Viteikaitė – žurnalistė ir sveikatingumo aistruolė, žmogaus sveikata besidominti jau daugiau nei dešimtį metų. Ventę itin domina mitybos įtaka sveikatai bei grūdinimosi svarba.

Susisiekite su Ventė Viteikaitė
Apie Firmus Medicus


Pamėk Mus Facebook'e